Co kilka dni pojawia się email bądź telefon z zapytaniem „Ile kosztuje wypozycjonowanie strony u Państwa”. Zazwyczaj odpowiadamy „to zależy” i tu już w zależności od rozmówcy, albo „przecież inni podają od razu 300 / 500 / 2000 zł, a u was ‚zależy’?” albo tłumaczymy od czego to też zależy….
Na rynku znajdą Państwo setki ofert typu „pozycjonowanie za złotówkę”, „tylko 300 miesięcznie”, a raz nawet spotkaliśmy się z ofertą „to klient wycenia usługę i płaci tyle ile uważa za słuszne”. Jak to jest więc z tym pozycjonowaniem i ile to powinno kosztować.
Jak wygląda wycena pozycjonowania?
Zanim będziemy w stanie określić ile kosztuje pozycjonowanie zawsze pytamy o domenę. Bez tego jest to jak wróźenie z fusów, które jak wiemy opłaca się tylko wróżbicie. Bardzo istotny jest wiek i historia domeny. Jeśli dopiero co zakupiono domenę, postępowanie z nią musi być znacznie ostrożniejsze niż z domeną wiekową, nazwijmy to „z doświadczeniem”. Następnie określamy jakość linków, które prowadzą do strony oraz sprawdzamy jej widoczność w wyszukiwarce Google (zaindeksowanie, czy jakieś frazy występują już w top 10, itd.)
Na tym etapie myślimy nad słowami kluczowymi. Mimo, że większość poradników radzi by w tej kwestii zaufać seowcom, my wychodzimy z innego założenia. To właściciel biznesu wie najlepiej co robi, jakie słowa są dla niego ważne i jakie mogą generować ruch. Oczywiście jest to burzliwy etap, gdyż słowa te są konsultowane z nami, nie zawsze zgadzamy się z klientem
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie otoczenia i konkurencji. Daje nam to podgląd na stopień trudności frazy. Jeśli istnieje wiele konkurencyjnych stron, które są pozycjonowane, koszt będzie wyższy. Jeśli mówimy o frazie lokalnej – zapewne znacznie niższy niż frazy ogólnokrajowej.
Kiedy pojawią się efekty pozycjonowania?
To pytanie pojawia się zarówno przed podpisaniem umowy, jak i na jej początku. Skończyły się czasy spamiarek, śmieciowych linków, wbijania dziesiątek stron tego samego klienta w kilka dni. Kończyło się to praktycznie zawsze filtrem bądź banem. Teraz stronę się dopieszcza. Przeprowadzamy kompleksowe działania mające na celu sprawienie by strona była jak najwyżej w google na jak największą liczbę fraz, generując spory ruch, który przekłada się na zamówienia. Wciąż pokutuje wśród naszych klientów rozumowanie, ale liczy się tylko top 3 i dlaczego inni płacą za pozycje, a nie za kompleksowe działania. Z doświadczenia wiemy, że to krótkowzroczne i ryzykowne. SEO potrzebuje czasu. Przy prostych frazach może to być kilka tygodni czy miesięcy, przy trudnych może to być nawet powyżej roku.
Co się składa na fakturę za pozycjonowanie?
- wybór odpowiednich słów kluczowych na zasadzie rozmowy z klientem i analizie konkurencyjności poszczególnych fraz.
- Analiza stron konkurencji – sprawdzenie stron konurencji oraz fraz na jakie się pozycjonują, porównanie ich z frazami klientami, sprawdzenie, które z nich byłyby również odpowiednie
- opracowanie strategii seo – jakie kroki będziemy podejmować by sprawić by strona pojawiła się w topie
- audyt strony – analiza strony, sprawdzenie błędów, wskazanie koniecznych poprawek, pokazanie jak dostosować ją do panujących standardów
- analiza treści strony – niezmiernie ważna i pracochłonna czyność. Zazwyczaj wymaga przebudowy strony, dostonowania tekstu, dodania nowej treści, zmiana bądź sformatowanie istniejącej
- linkowanie – zdobywanie linków do serwisu
- content marketing – często polecamy by strona miała pisanego bloga. Zdajemy sobie sprawę, iż nie zawsze jest to możliwe, niemniej dzięki nowej treści na stronie można zdobyć sporo ruchu na frazy z tak zwanego długiego ogona. W zależności od umówionej stawki z klientem, treści przygotowujemy my, bądź nadzorujemy artykuły dostarczone przez klienta
- monitoranie strony – dzięki codziennemu monitorowi pozycji, widzimy co dzieję się ze stroną i konkurencją. W razie zmian czy spadków, możemy szybko zacząć działać.
- raporty seo – w zależności od umówionej kwoty, są to wysyłane miesięczne raporty ze wskazaniem pozycji strony na monitorowane frazy bądź szczegółowy raport z działań firmy z opisem poszczególnych fraz, skoków pozycji, itd.
- nadzędzia, wiedza, szkolenia – tego oczywiście klient nie widzi – to są nasze koszty, które niestety muszą być uwzględnione przy kosztorysie
To jakie są w końcu te koszty pozycjonowania?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, każda strona jest analizowana indywidualnie. W przeciwieństwie jednak do dużych agencji obługujących duże podmioty nie głosimy wszem i wobec, że bez „minimum 5 tysięcy nie wstajemy z łóżek”. Wielu z naszych klientów, to strony lokalne, a niewielkiej konkurencji, dlatego jesteśmy w stanie zaoferować usługi w przedziale 500-1000 złotych miesięcznie. Jeśli jednak chcesz mieć pewność ile będzie kosztować pozycjonowanie strony – zapraszamy do kontaktu. Tylko dzięki analizie będziemy w stanie odpowiedzieć na to pytanie.